dinsdag 6 januari 2009

BOEKAANKONDIGING: DE AUTOBIOGRAFIE VAN RAUL REYES

In april verschijnt bij Uitgeverij Aspekt BV een boek van en over Raúl Reyes, de Colombiaanse FARC-strijder die 1 maart 2008 samen met 16 andere FARC guerillas werd gedood. Op basis van uniek materiaal heeft Robert Lemm een autobiografie geconstrueerd van de man die Ingrid Betancourt gijzelde.


Op 1 maart 2008 bombardeert het Colombiaanse leger het kamp van commandant Raúl Reyes, de nummer 2 van de FARC, de oudste guerilla-beweging van het Westen.
Het kamp ligt over de grens in Ecuador. Het doel van de operatie is Reyes, die met Frankrijk onderhandelt over de gegijzelde presidentskandidate Ingrid Betancourt. Het lijk van de commandant wordt naar Bogotá gevlogen en in triomf aan de wereldpers getoond. Daags na de operatie komt het Ecuadoriaanse leger poolshoogte nemen in het vernielde kamp. Tussen de verwoeste keten, de geknakte bomen, de gewonden en de lijken vindt een soldaat een USB-stick in de borstzak van een uniform. De stick blijkt dagboeknotities van Reyes te bevatten, die via een bevriende relatie worden toegespeeld aan de auteur.

Op basis van dit gevoelige materiaal reconstrueert Robert Lemm de autobiografie van Raúl Reyes. Daarin is de geschiedenis van een halve eeuw Colombia verwerkt. Op een gegeven moment krijgt het relaas door een verrassende wending het karakter van een docu-thriller.

Titel: De autobiografie van Raúl Reyes - De man die Ingrid Betancourt gijzelde
Auteur: Robert Lemm
Paperback, 172 pagina's
Uitgeverij Aspekt B.V.
Te verschijnen: april 2009
ISBN10 9059118235
ISBN13 9789059118232
NUR 680
Prijs: € 18,95

1 opmerking:

Unknown zei

Beste Robert Lemm,

Voor mij is het een zeer aangename verrassing op deze manier rechtstreeks contact met u te kunnen opnemen. Ik zal me eerst even voorstellen. Mijn naam is Desirée van de Velde en ik ben studente van de Master Vertalen (Spaans-Nederlands v.v.) aan de Universiteit Utrecht.
Voor één van de cursussen ben ik met medestudenten aan het onderzoeken naar het vertaalklimaat voor Spaanstalige literatuur in de jaren 60 van de vorige eeuw (waarbij de jaren 60 ruim worden opgevat: 1955-1975). Uw naam is ons wat betreft het Spaans opgevallen. Op zoek naar uw vertaalwerk valt mij op dat het in (bibliotheek)catalogi vrij moeilijk is een betrouwbaar overzicht te vinden hiervan. Dit verklaart ook waarom ik blij verrast ben uw pagina te hebben gevonden, immers, wie weet beter wat u zelf vertaald heeft.

Ik zou, indien mogelijk, graag een reactie van u ontvangen met uw bibliografie. U kunt mij bereiken op d.vandevelde @ gmail.com (zonder spaties). Ik hoop snel wat te horen, bij voorbaat mijn hartelijke dank.

Met vriendelijke groeten,
Desirée van de Velde